Tidsskrift for norsk tegneserieliv

Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserieutgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives og redigeres av Trond Sätre. Serienett er støttet av Norsk Kulturråd og Bergen kommune. Har du tips? Send e-post til trond@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook. En del stoff publiseres kun der, og det er til stadighet gode og interessante meningsutvekslinger om tegneserier på Serienetts Facebook-gruppe.

Søk i Serienett

RSS / Atom

SERIETREFF TIL OSLO (26.02.12 )

På onsdag er det klart for Serietreff nr. 10. På Serieteket på Grünerløkka blir det både tegneseriedebatt og quiz.

Tegning: Bård Lilleøien

Serietreff er arrangementer der den niende kunstart står i sentrum. Arrangementene foregår over hele Norge, og i Oslo er det denne gangen Serieteket på Grünerløkka som er rammen for et Serietreff.

Serietreff nr. 10 starter klokken 1730 med paneldebatten. Debatten er delt i to. Første del har fokus på norske Marvel-utgivelser. Da stiller blant annet noen av de norske Marvel-redaktørene opp for å fortelle mer om sine erfaringer med superhelttegneserier i Norge. Hør hva for eksempel Hege Høiby og Jon Løvstad har å dele om livet til for eksempel Spider-Man, Daredevil, Fantastic Four og X-Men i norske tegneseriehyller. Har Øystein Rune funnet inspirasjon til Bjartmann hos Marvel-heltene? Og hvilket forhold har serieskaperne Tore Strand Olsen og Karstein Volle til Marveluniverset?

Serietreff nr. 10 har “Fem år med Oslo Comics Expo” som hovedtema. I paneldebattens andre del ser panelet nærmere på tegneseriefestivalen så langt og går gjennom hva OCX 2012 byr på. Karstein Volle var en av dem som ivret for en tegneseriefestival i Oslo før 2007. Hvilke tanker har han om OCX som fenomen, og hvordan er det som serieskaper å komme til Grünerløkka under festivalen? I tillegg har kanskje OCX’ pressekontakt Aksel Kielland noen hemmeligheter å avsløre om årets Oslo Comics Expo? Morten F. Thomsen fra Oxicomics er også med i panelet, og han vil fortelle om satsingen som gjøres på digitale tegneserier. Er dette en måte å nå ut til et nytt publikum? Og hvilken mottakelse har digitale tegneserier fra Oxicomics fått på tegneseriefestivaler som OCX og Raptus? Dessuten vil Øystein Runde, Karstein Volle og Tore Strand Olsen snakke om tidligere og kommende prosjekter.

Debatten blir lydfestet, og en podkast vil gjøres tilgjengelig i etterkant på nettsidene til Serienett. Vel møtt til et hyggelig Serietreff i Oslo! Og det er gratis adgang!

Last ned plakaten til Serietreff nr. 10 i høyere oppløsning her.

Serietreff nr. 10 har egen arrangementsside på Facebook:
https://www.facebook.com/events/375224655838928/

Hør podkast fra tidligere Serietreff her:
http://www.serienett.no/article/6/

Oppdatert 27. februar med informasjon om Øystein Rundes deltakelse.

divider
  1. Lykke til! Synd dere ikke kunne være på Mono. Det var en kul plass!


    Arild    26. February 2012, 18:36    #
  2. For ordens skyld: Øystein Runde er også med på paneldebatten under Serietreff nr. 10.


    Kristian Hellesund    27. February 2012, 21:19    #
  3. Det er mulig at jeg er altfor treg som ikke oppfatter steder og tider tidsnok, men jeg skulle gjerne ha krysset av datoen mye lenger på forhånd (gjerne en måned eller to). Kunne godt tenkt meg å vært der fremfor å høre det på podkast.


    Øyvind B    28. February 2012, 13:16    #
  4. Synd det ikke klaffer for deg med Serietreff nr. 10, Øyvind. Men kanskje du får med deg Serietreff i Oslo 19. mai? I mellomtiden er det Serietreff i Trondheim og Kristiansand.


    Kristian Hellesund    28. February 2012, 14:28    #
  5. “Fem år med Oslo Comics Expo” som hovedtema. I paneldebattens andre del ser panelet nærmere på tegneseriefestivalen så langt og går gjennom hva OCX 2012 byr på.

    Spennende. Men vær klar over at veldig mye ikke er sluppet enda.


    OCX    29. February 2012, 08:39    #
  6. Superhelttegneserier i Norge ser jeg frem til å høre mer om, fra de fremste kjennerne. Leser av og til at superheltserier aldri riktig har slått igjennom i Norge, men der er jeg uenig. Det har vært utgitt et meget stort antall serier fra bl.a. DC og Marvel i Norge, og mye har vært av høy kvalitet. I et lite land som Norge er det heldigvis plass til en rekke serier fra ulike sjangrer, og man kan ikke forvente at alt skal selge like bra. I et land dominert av Disney-serier, Asterix, Conan, Tex Willer og Ånden som går har vi sett superheltene komme og gå, men det er ikke å forvente at de skal dominere markedet, de er tross alt ganske sære… Men på egne premisser kan det være stor serieunderholdning.
    Er forresten Tom Strong (av Alan Moore og Chris Sprouse) en ekte superhelt? (Gikk på norsk i Fantomet 2002-2003)


    jostein hansen    1. March 2012, 10:39    #
  7. Da er 19. mai krysset av i kalenderen.
    Tom Strong er vel like mye superhelt som Lynvingen, Grønne Pil, m.fl.?
    Dessverre komer det ikke noen superserier i Norge lenger. (Jeg ser bortifra de sørgelige utgivelsene til Schibsted på begredelig papir). Har nettopp bestilt den nye Batwoman HC på amerikansk fra DC. Tar gjerne imot tips om de beste amerikanske utgivelsene da jeg har gitt opp å vente på norske utgaver av disse. Tegneserier er fremdeles best på papir, ordentlig papir.


    Øyvdind B    1. March 2012, 11:36    #
  8. Batwoman tpb (den med “Alice”) var en opplevelse. Jeg finner regulære Marvel/DC-utgivelser nokså uleselige for tida, ett eller annet har skjedd med disse storuniversene som mest av alt minner om dødskramper. Ingenting av dette mainstream-materialet egner seg for oversettelse til norsk, og Schibsted kan likegodt gi seg. Mine lesevaner går mer mot det sære; The Boys” fra Garth Ennis har hele tiden vært en vinner, IRREDEEMABLE er bra, og Busiek’s Astro City er også en serie som setter litt skakke perspektiv på dette med mektige helter.


    Arild    1. March 2012, 17:23    #
  9. Etter en sammenligning med danske og svenske Marvel-utgivelser virker det ikke som papirkvaliteten er så mye bedre der i gården? Husk at Spider-Man for Kids fortsatt utgis (med ikke så aller verst trykkvalitet), det er tross alt en mulighet for de helt unge til å begynne å lese (enda) bedre serier. Det må jo tross alt være bedre enn å sitte foran pcen halve dagen?
    Dessuten er det bra med en motvekt til alt for mange Disney-utgivelser, spesielt har det gått en smule inflasjon i pocketformatet.
    Papirkvaliteten har også vært så ymse gjennom årene hva gjelder Disney-serier, er det bedre i 2012?
    Har papiret like mye å si for valg av serier uansett sjanger?
    Noen har jo også vært kritiske til gjengivelsen av serier i Agent X9, har det inntruffet forbedringer her?
    Viktig å få med seg at alt er ikke bare sort/hvitt og forandringer inntreffer…


    jostein hansen    2. March 2012, 08:55    #
  10. Etter seks år virker det som det er kroken på døra også for Spider-Man Magazine/Kids, på tross av at det kom 13 utgivelser i 2011…?


    jostein hansen    2. March 2012, 09:06    #
  11. Jeg er en gammal knarr og liker tegneserier på matt “dårlig” papir, ikke blank overflate. Men da må seriene være beregnet for matt papir, Schibsted kjører overmettede fargeserier på matt papir og det blir nokså ille. Disse er beregnet for blankt papir, som alle actionserier i USA er. Agent X9 har fått bedre gjengivese av trykk og striper, og siste omgang med Modesty er forsåvidt OK, men gudbedre meg hvor mange ganger disse historiene trykkes opp igjen! Sukk.


    Arild    2. March 2012, 16:28    #
  12. Jeg har ingen fullstendig oversikt over de amerikanske seriene, men DC startet alle sine titler på nr 1 i høst og salget har ihvertfall gjort et hopp opp.
    “The Twelve” hos marvel gjorde en stopp høsten 2008, men har nå startet igjen, og de resterende 4 heftene (av 12) kommer nå fortløpende – en flott serie.
    Dark Horse har en ny serie, Ragemoor, av Corben.
    I previews for mars finner vi f.eks.
    Doug Wildey’s Rio (hele serien i en bok, IDW), *Big John Buscema: Comics & Drawings

    * (stor bok, IDW), Batman Earth One HC (graphic novel av Gary Frank, samme tegner som laget den nydelige boka Superman: Secret Origin. DC), Hellboy library 5 ( bok nr 5 i storformat med 408 sider Hellboy , Dark Horse). IDW har også nettopp kommet med første Steve Canyon bok som gir oss hele serien kronoligisk i flott format. Bok nr 2 kommer i juli. J. H. Williams III fortsetter å tegne Batwoman, og tegnet 1-5 i den nye serien. Fra nr 6 er det Amy Reeder som er tegner. Williams III bruker så lang tid på å tegne at vi må vente en stund til han har noe mer på lager. (Jeg venter med glede) Dette for å nevne noe.
    Superserier i Danmark og Sverige: Danmark har ingen superserier. Spider-man nr 408 i 2010 var siste hefte. I Sverige utgis Spider-man av Egmont, og papiret er bedre enn det norske. Det norske Spider-Man Magazine/Kids kommer ikke lenger.


    Øyvind B    2. March 2012, 16:47    #
  13. Nettsiden http://www.comicsfondle.com har anmeldelser av de fleste nye seriene fra DC og Marvel. Men også eldre hefteserier får solid omtale. Anbefales!

    De fleste av seriene med Modesty Blaise er trykket bare to eller tre ganger i Agent X9, og nå kommer de aller første i komplett form, for aller første gang. Hvis du hadde lest en bok tidligere og noen sider manglet, ville sikkert de fleste satt pris på å lese boken på nytt med disse sidene på sin rette plass…Slik forholder det seg også med de beste tegneseriene.
    Mange er vokst opp med Donald Duck & Co på matt papir på femtitallet. Det glatte papiret og fargene som er brukt de siste tiårene tåler ikke sammenligning med de varme, duse og herlige fargene fra den tiden. Den stive maskintekstingen blir vi heller ikke kvitt. Likevel blir bladet kjøpt og mange regner fortsatt Donald som et kvalitetsblad? Jeg liker en del av seriene, men ikke formgivingen. Så Donald sliter med det samme problemet som Marvel-seriene (hva med teksting/oversettelse, hvor mye betyr det?). Skal vi likevel støtte begge utgivelsene?


    jostein hansen    2. March 2012, 18:23    #
  14. Jostein, du snakker stadig varmt om de norske utgivelsene og skal ha all ære for det. Men de norske marvel utgivelsene kan overhodet ikke sammenlignes med Donald Duck. Jeg kunne riktignok tenkt meg et tykkere papir i Donald også, men de norske marvel seriene er som å lese serier med svært mørke solbriller på nesa. Prøv å sammenligne en norsk marvel med samme historie i et amerikansk blad så ser du hva jeg mener. Jeg blir bare nedstemt når jeg titter i en norsk utgave, så derfor har jeg sluttet å kjøpe disse.
    Modesty har vi sett i eget blad, eget album og i klassikerserien. Nå kommer de i reprise i X9, igjen. Endelig kommer de ut slik de burde vært første gang de kom. Da Agent X9 kom på norsk for første gang i 1974 hadde jeg allerede kjøpt noen hefter i Sverige og var litt spent på den norske. Modesty historien i nr 1-1974 var svært utydelig og jeg husker fremdeles skuffelsen over denne. Allikevel har jeg fortsatt og kjøpe bladet i alle år, det er nok det snåle samlergenet som har skyld i det, men nå vurderer jeg sterkt å kutte X9 fra innkjøpslista. Modesty har kommet seg betraktelig. Agent Corrigan er like elendig redigert som tidligere, tror faktisk det er samme utgave, på tross av at bladet lovte serien i kronlogisk riktig utgave. Dette “minner om dødskramper” og kanskje bladet snart forsvinner? Isåfall kunne det være greit å ha serien komplett før jeg kuttet den ut…...?


    Øyvind B    2. March 2012, 22:12    #
  15. Umulig å være uenig her, selv om alt ikke er like ille. F.eks. Spider-Man Spesial-albumene “Med store krefter…” (mer glatt papir) og “Valgets dag” er absolutt meget lesverdige. Så nyansene er der er i noen tilfeller. Fargene blir ofte for mette og tunge med papiret som Schibsted benytter, men samtidig er jeg ikke noen stor tilhenger av veldig glatt papir, der fargene blir for kraftige og glorete.
    Agent X9 har satset på MB i tillegg til nye serier som RED og Ottawa, og det er et tegn på satsing og vilje til fornyelse, ingen tvil om det. Samtidig skaper den tvilsomt redigerte Corrigan-serien et forvirrende inntrykk. Serien er bedre enn denne nedstrippede versjonen klarer å formidle, noe som verken lesere eller seriemediet er tjent med. Ellers er trykken, teksting og ovesettelse bra utført i X9 (med unntak av tittelserien). Nødvendig å se helheten.
    En rekke momenter må altså være på plass for å yte seriene rettferdighet. For meg betyr også tekstingen mye, husk at det er samsvar mellom bobler og tegninger. Carl Barks Samlede Verk viser titler, teksting og fargevalg som er i samsvar med de originale seriene, slik burde det vært i alle Disney-serier. Fargeleggingen varierer, men CB-klassikeren “Landet under jorden” i DD&Co nr. 7-2012 er eksempel på at den KAN utføres på en smakfull måte også i den moderne æra.


    jostein hansen    3. March 2012, 18:58    #
  16. Ja, DC startet opp med 52 #1 på en måned, samtidig som de restartet hele sitt superheltunivers. Etter 6 måneder er de atter i gang med å gjøre det som får seriene deres til å bli uselgelige i Norge, nemlig en rekke crossovers mellom ulike titler. Det kan kanskje få opp salget (midlertidig) på hjemmemarkedet, men her på berget blir dette bare forvirrende.

    Ellers er faktisk de to siste Schibsted-utgivelene ikke så ille, bortsett fra trykk og at de kronologisk har hoppet tilbake i tid i forhold til det de har gitt ut før. Den siste historien, om en “glemt” superhelt, var riktignok mest for spesielt interesserte, men her er godt håndverk i både tekst og tegning. Når teamet her består av de mest profilerte (og filmrelaterte) heltene, kan kanskje disse historiene fungere på norsk også.


    Frank Flæsland    8. March 2012, 19:39    #
  17. Sjølv var eg litt svak for Morrisons Action og Perez sin Superman, men dei starta for raskt og hoppa rett inn i eit møljeknall (ahem) av nysnekra “kontinuitet”. OMAC av Giffen var OK, men det er vel mest fordi eg diggar Giffen. Elles var det tynt.


    Knut Robert Knutsen    9. March 2012, 02:01    #
  Textile Hjelp

<- Eldre | Nyere ->

Siste kommentarer
Haakon W. Isachsen (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Haakon W. Isachsen (JULEHEFTER 2014: KLASSISK AMERIKANA)
IpComics (JULEHEFTER 2014: KLASSISK AMERIKANA)
Trond Sätre (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Mona Lundmark (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Trond Sätre (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Haakon W. Isachsen (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Trond Sätre (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Haakon W. Isachsen (JULEHEFTER 2014: DISNEY)
Haakon W. Isachsen (JULEHEFTER 2014: DISNEY)