Serienett

Siste nytt om norske tegneserieutgivelser og mye mer...







Om Serienett

Serienett gir deg siste nytt om norske tegneserieutgivelser, anmeldelser og andre tegneserierelaterte nyheter. Nettsiden drives av Laksevåg forlag, og Kristian Hellesund er ansvarlig redaktør. Serienett er støttet av Norsk kulturråd og Bergen kommune. Har du tips? Send e-post til kontakt@serienett.no. Sjekk også ut Serienett på Facebook.

Søk i Serienett

RSS / Atom

Annonser





































OSKAR GARNES I NYHETENE (19.02.09 )

Avisene har endelig en nyhet som ikke er relatert til Pondus eller Nemi – men derimot en kar med noe som kalles landets største tegneseriesamling.

Av: Arild Wærness

Oskar Garnes er for mange et ukjent navn innen serier, men mange har kanskje støtt på hans webside http://www.serieuniverset.no/ det siste året – det er en lenke som ofte vises når man googler etter serierelaterte emner. Det nye er at han kobler sammen registrering, informasjon, salg/antikvariat og råd og vink om tegneseriesamling. Med hensyn til at det har vært sparsomt med oppdatering av de trykte norske serieindeksene i de siste årene, er dette tiltaket særdeles velkomment. Kanslkje det også vil hjelpe diverse brukthandlere med å sette fornuftige, relle priser på brukte blader også?

Det kan også være en oppsiktsvekkende nyhet at man også finner websidene til Tegneseriemuseet (ja, Krogh’erens baby) under paraplyen serieuniverset – så her kan det virke som de (uoffisielle?) båndene mellom www.tegneserier.no og museet (som tidligere lå på Brandbu) er brutt.

Her er avislenken:
http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article2544584.ece

Det er ikke tvil om at dette er positivt for norsk tegneseriemiljø, det er alt for få som makter å tre ut av rollen som serienerd og gratisarbeider og faktisk prøver å koble inntekt med sin hobby. Skal man være bitte litt kritisk her kan koblingen mellom de forskjellige webstedene være uklar for nye brukere. Vi snakker her om fire frittstående seriewebber under en samletittel. Så får fremtiden vise hvordan de forskjellige delene kan samles enda mer tydelig.

Det kunne kanskje vært en ide å la Garnes få ordet i eget programpunkt på den kommende Raptus?

divider
  1. Spennende med ny nettside om serier. Så blir jo samlerståstedet litt for sært for min del, men det kan jo bli bedre etter hvert. (Sjekk for eksempel “nyheten” om “oppdagelsen” av Binky nr 6 1972, en utgivelse som til nå ikke har vært registrert av samlerne. Jeeez…) Dette er ikke for folk som har tenkt til å lese tegneserier, men derimot legge dem i luft-tette beholdere i mørke rom med termostatstyrt temperatur og luftfuktighet.

    Synes nok også at prisnivået på salgsdelen av sidene er lagt ganske høyt. Enn så lenge mangler det dessuten mye oppdateringer osv på sidene, men det er en god start, og det skal bli spennende å følge med på videre. Vi trenger gode serienettsider her i landet. Og gjerne noen med hyppige oppdateringer (du nevner tegneserier.no og den ser jo ganske død ut for tida, og en god vinterferie har det vel vært her på serienett.no også hvor de eneste oppdateringene på over to uker har vært uhorvelige mengder spam…)


    Gonzales Lund    02/19/09 10:44    #
  2. Dødtid m.m. på Serienett – vel, slikt må man regne med så lenge mye av arbeidet drives av mennesker som har annet å gjøre ved siden av (du vet, slikt ufornøyelig visvas som f.eks. jobb som betaler husleia m.m.) – men når lysten og anledningen er der kan du være sikker på at vi kommer med oppslag til glede for de serieinteresserte!

    I mellomtiden kan jeg jo la oppfordringen gå til dem som venter på nye oppslag: hvorfor ikke skrive noe selv?

    Istedet for å vente på at vi skal komme med nye glupe ord. Er det bra skrevet er jeg sikker på at Kristian gir rom for det her :)


    Spacedog    02/19/09 10:57    #
  3. Jeg synes folka Serienett stort sett gjør en god jobb, og kommentaren på dødtid var mest ment som en konstatering mer enn som kritikk. Og nettopp fordi så mye her i serienorge er drevet på fritid og god vilje er det bra at det kommer flere nettsider. Flere nettsider gir dessuten større muligheter for bredere vinkling. Mange nettsteder framstår ofte litt for sneversynte i synspunktene sine.


    Gonzales Lund    02/19/09 11:31    #
  4. sitat fra Gonzales:” (Sjekk for eksempel “nyheten” om “oppdagelsen” av Binky nr 6 1972, en utgivelse som til nå ikke har vært registrert av samlerne. Jeeez…) Dette er ikke for folk som har tenkt til å lese tegneserier, men derimot legge dem i luft-tette beholdere i mørke rom med termostatstyrt temperatur og luftfuktighet”.
    Moro å høre om slike nyoppdagelser. Det virker som Gonzales har greie på oppbevaring også. Og vi er mange som liker optimale forhold for våre plasskrevende samlinger. Hva er de anbefalte retningslinjer for realtiv fuktighet, temperatur m.m.? Nå har det blitt så populært med prosedyrer for kvalitetsikring, men her gjenstår det utvilsomt mye arbeid.


    Øyvind B    02/19/09 17:03    #
  5. Er veldig spent på kva som eigentleg kjem ut av dette. Tok meg den fridom å skrive ned meiningane mine om det foreløpige resultatet her (mest fordi eg blei oppfordra til det av Frode på Facebook).

    Støtter at vi godt kan få ei innføring i kva dette eigentleg handler om på Raptus.


    Olaf Moriarty Solstrand    02/19/09 17:20    #
  6. Wærness: Eg er ikkje einig i at det kan virke som om båndene mellom tegneserier.no og er brutt. Sjekk korleis tegneserier.no ser ut akkurat no!

    Har òg fått inntrykk av at databasene til Tegneserier.no kjem til å bli integrerte i Serieuniverset.

    Eg trur forsåvidt at det er ein grunn til at såpass få «makter å tre ut av rollen som serienerd og gratisarbeider og faktisk prøver å koble inntekt med sin hobby». Det er vanskelig. Å omsetja interesse til eit produkt folk er villige til å betale for krever dessutan meir enn berre entusiasme for hobbyen – ein må kunne litt om forretningsdrift òg (eg skal ikkje nevne kor store summar eg trur at Nettserier hadde dratt inn dersom sidene var drive av nokon som faktisk kunne litt om annonsesalg … og kor små summar sida faktisk drar inn i dag).

    Når det er sagt har vel Garnes erfaring med markedsføring etter det eg har skjønt, så det kan godt hende at han er rett mann til å få dette til å fungere. Men eg synest det blir feil å rakke ned på miljøet som ikkje klarer å gjera inntekt ut av hobbyen sin. Det krever at ein kan litt om å drive business, og det krever òg at ein har ein bankkonto å falle tilbake på dei første månadane eller åra når ein ikkje tener noko som helst.

    Gonzales: Heilt einig i at breidare vinkling er ein stor fordel! (Out of curiosity, nokre spesifikke nettsider du føler at kunne ha vore flinkare til å sjå breidare i synspunkta sine? :-) Trur mange av oss liker å bli fortalt rett ut kva vi gjer dårleg slik at vi kan prøve å bli betre på det.)


    Olaf Moriarty Solstrand    02/19/09 18:21    #
  7. Mener at Garnes hadde et innlegg om dette på Raptus 2008.


    Øyvind B    02/19/09 18:38    #
  8. Ikkje ifølge programmet.


    Olaf Moriarty Solstrand    02/19/09 18:40    #
  9. Garnes delte ihvertfall ut informasjon om nettstedet fra sin stand på Raptus.


    Øyvind B    02/20/09 10:21    #
  10. Skjønner. Trur eg må ha gått forbi han, men har ikkje fått med meg dette. Synd, verker som ein mann det kunne vera interessant å diskutere teikneserienettsider med.


    Olaf Moriarty Solstrand    02/20/09 10:56    #
  11. Bra formulerte tanker rundt “serieuniverset” på Nettserier, Olaf! Når det gjelder spørsmålet om det er noen spesielle nettsider som peker seg ut i å være trangsynte er vel svaret nei. Når det er sagt er det jo åpnebart at fanbaserte nettsteder f.eks. for Pondus av natur er temmelig trangsynte. Men det egentlige problemet er vel snarere som konstatert mange ganger tidligere på denne sida at det er lite seriestoff i media generelt, herunder også på nett. Tegneserier.no er omtrent det eneste stedet hvor nye serieutgivelser omtales. Spesielt er dette synd for nye norske serieskapere som ofte hadde fortjent bredere omtale på det de har gjort.

    For selv om anmeldelsen i serienett.no skulle være god og gjennomarbeidet vil det være en fordel å få flere syn. Spacedog har jo dessuten tidligere i denne tråden konstatert at serienett.no lages av amatører på fritiden, og da kan jo heller ikke kvaliteten være 100% hele tiden heller. Nå skal det vel sies at heller ikke i anmeldelser skrevet av profesjonelle journalister i de store avisene er kvaliteten alltid 100%.

    Som eneste ordentlige serienettsted får serienett.no kanskje et utakknemlig stort ansvar dyttet opp i fanget. Det må være forståelig at heller ikke serienett får med seg alt. Og fra mitt ståsted har de ofte en for kommersiell vinkling på stoffet. Med anmeldere som har et totalt annet utgangspunkt og helt andre interesser enn meg når det gjelder tegneserier er jeg selvsagt uenig med enkeltskribenter i enkeltsaker. Det er kanskje som det må være. Men igjen, det vi trenger er flere skribenter og flere som kan komme med synspunktene sine.


    Gonzales Lund    02/20/09 10:59    #
  Textile Hjelp

GAMMEL FAVORITT SOM NY FAVORITT ARCHIE VENDER TILBAKE

Siste kommentarer
Beena (TRONDHEIM-SERIETREFF SOM PODKAST)
jostein hansen (TRIVELIG GJENSYN MED EKTE KLASSIKER)
Frank Flæsland (FANTOMET NETTOPP NÅ)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ)
Arild (FANTOMET NETTOPP NÅ)
Arild (NY VÅR FOR FOTBALL OG HESTER?)
Frank Flæsland (NY VÅR FOR FOTBALL OG HESTER?)
Frank Flæsland (FANTOMET NETTOPP NÅ)
IpComics (FANTOMET NETTOPP NÅ)
Arild (FANTOMET NETTOPP NÅ)